Nešťastná situace posledních týdnů některé donutila více
komunikovat na dálku – digitální formou. Některé dokonce i pracovat z domova.
Někteří to vítají, jiní nesou nelibě, protože se třeba musí naučit něčemu
novému. Já, jelikož již řadu let ve velké míře využívám benefitu zvaného Home
office, takový posun k digitalizaci komunikace rozhodně vítám. Vše má
samozřejmě své meze, ale racionálně uvažující člověk nejspíš dojde k závěru
– ono to prostě jde i na dálku.
Pominu-li prerekvizity technického vybavení a připojení k Internetu,
což dnes ve většině domácností je samozřejmostí jako tekoucí voda, nemělo by nic
bránit komunikovat s úřadem elektronicky.
Myslím však, že brání. Vůle samospráv investovat do
technických řešení elektronické komunikace s občany a vyhradit pro ni část
času některého zaměstnance. Dát také novému prostředku čas, aby se vychytaly
mouchy a na jeho rozšíření do povědomí lidí. Přitom dnes, více než kdy předtím -
v době omezení pohybu, paralyzované Šumperské, uzavírek mostů, realizace
protipovodňových opatření - by mohl fungovat interaktivní obecní portál - moderované
fórum (s jasně danými pravidly) chcete-li, kde by občané veřejně pokládaly
dotazy a připomínky obci. Zástupci obce by na ně veřejně reagovali.
Jen kolik nejasností se objevuje ve spojitosti s dopravním
omezením, parkovištěm na sídlišti, investicím obce, atd.
Má to hned několik výhod:
- S dotazem/připomínkou na obec nemusíte na úřad volat ani tam chodit.
- Můžete přiložit případně i fotku.
- K dotazu se může připojit a doplnit ho více lidí.
- Šetří se čas občanů i úředníků – reakce úřadu je veřejná, takže se minimalizují duplikátní dotazy.
Ne vše Vám nahradí e-mail nebo datová schránka a už vůbec ne
facebook. Zákon č. 106/1999 Sb. sice ukládá obcím poskytovat vyžádané informace,
ale některé si za to vykutáleně účtují poplatek. Tato platforma a „106ka“ by se
neměly překrývat hlavně z důvodu rozsahu odpovědi a rizika zneužitelnosti
někým jiným než je občan Rapotína. Navrhovaný portál, by měl fungovat pro občany
zdarma především na aktuální záležitosti. Provozní náklady mohou být minimální,
ne-li nulové.
Vše zlé je k něčemu dobré a já doufám, že v kontextu
aktuální situace i ty konzervativnější jedinci pochopili, že přiměřená a koncepční
digitalizace má smysl. Přiměřená proto, že i ono obecní „fórum“ je doplňkovým
prostředkem a úřad samozřejmě musí fungovat dál na „přepážkové“ bázi.
O Rapotínu se říká, že byl vždycky trochu napřed před okolními
obcemi. Oficiální rapotínské informační webové fórum, by byl bezesporu krokem vpřed.
Jak jsem už zmiňoval v jednom z předešlých komentářů. Šumperk tuto
formu komunikace provozuje již léta, takže se nejedná o žádné novum. Na zastupitelstvu
jsem tuto myšlenku několikrát zmiňoval. Snad se k tomu začne odmítavý pohled obce
měnit a z konceptu Smart village si vybereme to opravdu užitečné, ne nabíječky
na elektrokola.
Martin Kalbáč
Komentáře
Okomentovat
Diskuse je vítána. Internet však není tak anonymní, jak se může zdát, proto děkujeme, že diskutujete v mezích slušného chování.